Kansanedustaja Tiina Elo verkkolähetyksessä keskiviikkona 29.4.

Kansanedustaja Tiina Elo verkkolähetyksessä Karkkilan Vihreiden vieraana keskiviikkona 29.4.2020. Huom! Uusi ajankohta 21.4. -> 29.4.2020 klo. 18.00. Kansanedustaja Tiina Elo kertoo verkkolähetyksessä hallituksen ilmasto- ja ympäristöpolitiikasta. Espoolainen Tiina Elo on vihreiden ensimmäisen kauden kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja.

Koronavirus on muuttanut viime viikkoina poikkeuksellisella tavalla meidän kaikkien elämää. Tärkeintä on nyt löytää parhaat keinot auttaa niin erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä kuin koko yhteiskuntaa kriisin yli mahdollisimman vähäisin inhimillisin ja taloudellisin menetyksin.

Viruspandemian keskelläkin on tärkeää muistaa, että ilmastonmuutos ja luonnon lajikato ovat aikamme suurimmat, koko ihmiskuntaa koskettavat kriisit. Myös ne tulevat aiheuttamaan poikkeusoloja ja laajoja talousvaikeuksia, mikäli emme tee riittäviä toimia niiden hillitsemiseksi.

Ilmastonmuutos tekee talvistamme synkempiä ja sateisempia, ja se alkaa horjuttaa jo ekosysteemejä ja jopa yhteiskuntia. Viimeistään IPCC:n syksyllä 2018 julkaisema 1,5 asteen raportti on havahduttanut kansainvälisen yhteisön toimimaan. Suomessa hallitus on linjannut tavoitteekseen tehdä Suomesta maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio vuoteen 2035 mennessä. Elo valottaa, millaisia keinoja hallituksella on työkalupakissaan – ja mitä kunnissa voidaan tehdä.

Hallitus panostaa myös historiallisen paljon luonnonsuojeluun. Tärkein 100 miljoonan euron lisärahoituksella käynnistettävä hanke on kymmenvuotinen elinympäristöjen parantamisen Helmi-toimintaohjelma. Sillä on määrä pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen Suomessa viimeistään 2030 mennessä. Tavoitteena on muun muassa suojella soita, ennallistaa perinnebiotooppeja sekä kunnostaa lintuvesiä ja -kosteikkoja.

Elon alustuksen jälkeen tilaisuus jatkuu keskustelulla.

Osallistumislinkin saat lähettämällä sähköpostiosoitteesi osoitteeseen: tiinahen@gmail.com
Verkkolähetys pidetään Microsoft Teamsillä, saat helpot ohjeet lähetykseen liittymiseen samalla.

Tervetuloa!